Αγάπη και Υγεία

Δώστε χρόνια στη ζωή σας και… ζωή στα χρόνια σας!

Η γήρανση επιταχύνεται από την έλλειψη ψευδαργύρου!

στο Ιουνίου 21, 2014

Μία νέα μελέτη αποκαλύπτει για πρώτη φορά τους μηχανισμούς με τους οποίους η ανεπάρκεια ψευδαργύρου συντελεί στη διαδικασία της γήρανσης, και αντίθετα. Οι μηχανισμοί αυτοί περιλαμβάνουν μειωμένη ικανότητα του ανοσοποιητικού και αυξημένη φλεγμονή που μπορεί να οδηγήσει σε καρδιαγγειακά προβλήματα, αυτοάνοσες διαταραχές, διαβήτη ακόμη και καρκίνο, με κυριότερο τον καρκίνο του προστάτη.

Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Ινστιτούτο του βραβευθέντα με Νόμπελ Linus στο Πανεπιστήμιο του Oregon, προτείνει ότι είναι πολύ σημαντικό για του ηλικιωμένους να λαμβάνουν καθημερινά ικανοποιητικές ποσότητες ψευδαργύρου, καθώς η ικανότητα απορρόφησής του μειώνεται με την ηλικία.

Περίπου το 40% των ηλικιωμένων παγκοσμίως διάγουν διατροφή ανεπαρκή στον ψευδάργυρο, ένα ιχνοστοιχείο του οποίου η σημασία είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που του δίνεται.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Journal of Nutritional Biochemistry, και αναφέρει ότι οι μεταφορείς του ψευδαργύρου, υπολειτουργούν σε σημαντικό βαθμό στους ηλικιωμένους. Μάλιστα, όσο αυξάνεται η ηλικία τόσο μειώνεται και η αποδοτικότητά τους. Τα συγκεκριμένα άτομα έχουν σημάδια αυξημένης φλεγμονώδους απόκρισης ακόμη και όταν η διατροφή τους περιέχει κανονικές ποσότητες ψευδαργύρου.

Στην μελέτη, όταν δινόταν διαιτητικά ψευδάργυρος, 10 φορές πάνω από τις ορισμένες ως απαραίτητες, οι βιοδείκτες της φλεγμονής, επέστρεφαν στα επίπεδα των νεότερων σε ηλικία. 

Η Emily Ho, υπεύθυνος της έρευνας αναφέρει:

Οι άνω των 50 ετών είναι ένα τεράστιο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού, και η πιο γρήγορα αυξανόμενη ομάδα ατόμων. Όλοι από την ηλικία αυτή χάνουν πιο γρήγορα την ικανότητά τους να αφομοιώνουν τον ψευδάργυρο είτε λόγω μειωμένης πρόσληψης, είτε λόγω μειωμένης εντερικής απορρόφησης είτε και για τους δύο λόγους. Η έλλειψη του ψευδαργύρου έχουμε δείξει και εμείς και άλλα εργαστήρια, ότι προκαλεί βλάβες στο DNA και αυξάνει τη συστημική φλεγμονή με περισσότερους από έναν μηχανισμού. Κάποιο ποσοστό φλεγμονής είναι φυσιολογικό, καθώς είναι αναπόσπαστο τμήμα του ανοσολογικού μας συστήματος. Αλλά όταν η φλεγμονή δε σταματάει όταν πρέπει οδηγεί σε σοβαρές διαταραχές, όπως καρδιοπάθειες και καρκίνο. Ένα παράδειγμα της δράσης του ψευδαργύρου σε σχέση με την ηλικία είναι η απώλεια τριχών, όσο μεγαλώνουν οι άνθρωποι.

Με βάση αυτά τα αποτελέσματα και με το τι είναι ήδη γνωστό για τα αποτελέσματα της έλλειψης ψευδαργύρου, η Ho προτείνει σε όλους του ηλικιωμένους τη λήψη ενός συμπληρώματος διατροφής που να περιέχει ψευδάργυρο σε ποσότητα τουλάχιστον 11 mg ημερησίως για τους άνδρες και 8 mg ημερησίως για τις γυναίκες. Ο ψευδάργυρος μπορεί να προσληφθεί και από τη διατροφή μέσω των θαλασσινών και του κρέατος, αλλά είναι πιο δύσκολη η απορρόφησή του από λαχανικά.

Βρήκαμε ότι οι μηχανισμοί μεταφοράς του ψευδαργύρου διακόπτονται από επιγενετικές μεταβολές που οφείλονται στην ηλικία. Αυτό προκαλεί αύξηση στη μεθυλίωση του DNA και στις μετατροπές των ιστονών, κάτι το οποίο σχετίζεται στενά με αστάθεια των χρωμοσωμάτων και πρόκληση ασθενειών, όπως ο καρκίνος. Επιπλέον, τα κύτταρα του ανοσοποιητικού μας είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα σε ελλείψεις ψευδαργύρου.

Η έρευνα, λοιπόν, τόσο στο Ινστιτούτο LInus Pauling, όσο και αλλού, έχει αποδείξει το πόσο σημαντικός είναι ο ψευδάργυρος για την αντιμετώπιση του οξειδωτικού στρες. Άλλωστε, σημαντικά αντιοξειδωτικά ένζυμα, όπως η δισμουτάση και ένζυμα της γλουταθειόνης χρειάζονται τον ψευδάργυρο. Καθώς οι βλάβες συσσωρεύονται στο DNA με την ηλικία, ο ψευδάργυρος καθώς επίσης και τα ένζυμα που ενεργοποιεί, μειώνουν τις βλάβες αυτές.

Υπάρχουν συγκεκριμένες εξετάσεις, οι οποίες μπορούν να μετρήσουν τα αποτελέσματα της  έλλειψης του ψευδαργύρου, όπως το Oxidative Stress 2.0. Η απευθείας μέτρηση του ψευδαργύρου στο αίμα δεν δίνει πάντα πραγματικά αποτελέσματα, καθώς παρότι μπορεί να υπάρχει σε ικανοποιητικά επίπεδα, μπορεί να μη χρησιμοποιείται λόγω έλλειψης μεταφορέων.Άρα λοιπόν πρέπει να μετρήσουμε την βιοδιαθεσιμότητά του. 

Και κάτι ακόμα. Παρότι οι ηλικιωμένου έχουν πολύ μικρότερη αποτελεσματικότητα στο να απορροφούν τον ψευδάργυρο, η Συνιστώμενη Ημερήσια Δοσολογία είναι η ίδια με τους νεότερους σε ηλικία. Αυτό είναι κάτι το οποίο σίγουρα θα πρέπει να επανεκτιμηθεί. Επίπεδα συμπλήρωσης ημερησίως πάνω από τα 40 mg πρέπει να αποφεύγονται πάντως, διότι πολύ υψηλά επίπεδα μπορεί να παρεμποδίσουν την απορρόφηση άλλων σημαντικών θρεπτικών συστατικών και ιχνοστοιχείων.

Ήρθε λοιπόν η ώρα να μετρήσουμε την πραγματική διαθεσιμότητα του ψευδαργύρου και να μειώσουμε τις επιπτώσεις της γήρανσης.

 


Advanced Medical Wellness
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s