Αγάπη και Υγεία

Δώστε χρόνια στη ζωή σας και… ζωή στα χρόνια σας!

Ο ρόλος των θρεπτικών συστατικών στο δέρμα, τα μαλλιά & τα νύχια μας!

στο Ιανουαρίου 14, 2014

Ο ρόλος των θρεπτικών συστατικών στο δέρμα, τα μαλλιά & τα νύχια μας

Τα λαμπερά μαλλιά, τα δυνατά νύχια και το όμορφο ροδαλό δέρμα σχετίζονται με την καλή υγεία. Αν τα μαλλιά αρχίζουν να πέφτουν, τα νύχια ξεφλουδίζουν ή το δέρμα γίνεται ξηρό, θα πρέπει να αρχίσουμε να ανησυχούμε, όχι μόνο για την εμφάνισή τους, αλλά και για το λόγο που προκαλούνται αυτά τα συμπτώματα.

Δέρμα

Το δέρμα αποτελεί το μεγαλύτερο όργανο του σώματος και συνεπώς η υγεία του είναι πρωταρχικής σημασίας. Το δέρμα σχηματίζει ένα φραγμό στο σώμα προστατεύοντας τα εσωτερικά όργανα από το εξωτερικό περιβάλλον. Στηριζόμαστε στο δέρμα για να μας προστατέψει από τη ζέστη, την υγρασία και το κρύο, καθώς και από την εισβολή βακτηρίων και ιών, με εξαίρεση την περίπτωση που διαπερνούν το δέρμα μέσω κάποιας πληγής, δαγκώματος ή τσιμπήματος.

Το δέρμα αποτελείται από δύο διακριτά και αλληλένδετα στρώματα, την επιδερμίδα εξωτερικά και τη δερμίδα ή χόριο εσωτερικά. Και τα δύο βασίζονται στην κατάλληλη διατροφή για την ακεραιότητα και τη φυσιολογική λειτουργία τους. Η ανισορροπία στη διατροφή, είτε προκαλείται από έλλειψη είτε από υπερβολική δόση ενός ή περισσοτέρων θρεπτικών συστατικών μπορεί να διαταράξει την ισορροπία του δέρματος. Το μεταβολικό στρες μπορεί να συνεισφέρει σε σημαντικό βαθμό σε παθήσεις του δέρματος.

Η επιδερμίδα παρέχει στο σώμα ένα στεγανό φραγμό από το εξωτερικό περιβάλλον. Η λειτουργία της επιδερμίδας ως φραγμού εξαρτάται από τη φυσιολογική κερατινοποίηση του εξώτερου στρώματος (stratum corneum) της επιδερμίδας, που βασίζεται στην επαρκή παρουσία βιταμίνης Α. Η σωστή δομή της επιδερμίδα εξαρτάται από την παρουσία των λιπιδίων. Περίπου 10% του ξηρού βάρους της επιδερμίδας δομείται από λιπίδια στη μορφή πολυακόρεστων λιπαρών οξέων (PUFAs). Το δέρμα μπορεί να είναι ευάλωτο σε φυσική βλάβη από ελαττώματα στο σχηματισμό του κολλαγόνου λόγω ελλείψεων σε απαραίτητα λιπαρά οξέα, βιταμίνη C, χαλκό ή πρωτεΐνες.

Στη δερμίδα ή χόριο υπάρχουν οι θύλακες των μαλλιών, αιμοφόρα αγγεία, λεμφαγγεία, νευρικές απολήξεις και σμηγματογόνοι αδένες. Οι αδένες που ελαττώνουν τις τοξίνες βρίσκονται στη δερμίδα καθώς και η μελανίνη, η χρωστική που προστατεύει το δέρμα από την επιβλαβή ακτινοβολία. Επίσης, τα πρώτα στάδια της σύνθεσης βιταμίνης D από χοληστερόλη λαμβάνουν χώρα στη δερμίδα.

Διατροφή για τη διατήρηση του κολλαγόνου και ελαστικό δέρμα

Το κολλαγόνο αναφέρεται συχνά και ως ´ενδοκυττάριο τσιμέντο´. Είναι μια από τις πιο άφθονες πρωτεΐνες στο ανθρώπινο σώμα και απαντάται στο δέρμα, τα οστά και όλους τους συνδετικούς ιστούς συμπεριλαμβανομένων των τενόντων, των συνδέσμων και των αιμοφόρων αγγείων.

Οι πρωτεΐνες δομούνται από αμινοξέα. Οι πρωτεΐνες στις ίνες του κολλαγόνου δομούνται από μια επαναλαμβανόμενη αλληλουχία τριών αμινοξέων: γλυκίνη, προλίνη και υδροξυπρολίνη. Η υδροξυπρολίνη σχηματίζεται με την προσθήκη οξυγόνου στην προλίνη μόλις ενσωματωθεί στη δομή του κολλαγόνου. Αυτή η διαδικασία απαιτεί βιταμίνη C. Αν απουσιάζει η βιταμίνη C από τη διατροφή, η σοβαρή έλλειψη μπορεί να οδηγήσει σε σκορβούτο. Στα αρχικά συμπτώματα του σκορβούτου περιλαμβάνεται η υπερβολική αιμορραγία των ούλων. Καθώς οι ίνες του κολλαγόνου διασπώνται, η ακεραιότητα του συνδετικού ιστού εξασθενεί.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να προληφθεί η έλλειψη βιταμίνης C επειδή ο ανθρώπινος οργανισμός δεν είναι ικανός να συνθέσει βιταμίνη C και χρειάζεται να τη λάβει από τη διατροφή μέσω της καθημερινής κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών. Η έλλειψη βιταμίνης C επιδρά στους ιστούς που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε κολλαγόνο όπως το δέρμα, τα οστά και οι βλεννογόνοι και τους προκαλεί δομικές αλλαγές.

Αν το δέρμα, τα μαλλιά και τα νύχια είναι σε κακή κατάσταση ή έχουν επηρεαστεί από το στρες, συνιστάται η λήψη κάποιου πολυθρεπτικού συμπληρώματος επειδή οι ελλείψεις βιταμίνης Α, συμπλέγματος βιταμινών Β, βιταμίνης C και μετάλλων θα έχουν αρνητική επίδραση στη δομή του κολλαγόνου.

Διατροφή και Υγεία του Δέρματος, των Μαλλιών και των Νυχιών

Ένα από τα πιο σημαντικά θρεπτικά συστατικά για την υγεία του δέρματος, των μαλλιών και των νυχιών είναι το νερό. Το νερό είναι ζωτικής σημασίας για τη βέλτιστη λειτουργία ολόκληρου του σώματος. Η ανεπαρκής ποσότητα νερού ξηραίνει το δέρμα και προκαλεί μεγάλο στρες στα συστήματα του οργανισμού, κυρίως στη λειτουργία των νεφρών και του ανοσοποιητικού.

Δέρμα

Ο κλιματισμός και η κεντρική θέρμανση μπορεί να οδηγήσουν το σώμα στο να στερείται νερού εάν δεν καταναλώνεται αρκετό νερό κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το ξηρό δέρμα και οι πονοκέφαλοι είναι συνήθη συμπτώματα αφυδάτωσης και απαντούν συχνά σε άτομα που δουλεύουν σε χώρους με κλιματισμό. Η εφίδρωση αυξάνει τις απαιτήσεις του σώματος σε νερό και ηλεκτρολύτες (νάτριο, κάλιο κλπ).

Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα είναι πολύ σημαντικά για την ανθρώπινη υγεία επειδή εμπλέκονται στη δομή των κυτταρικών μεμβρανών, κυρίως βοηθώντας στη διατήρηση της υγείας του δέρματος και της διαπερατότητάς του σε νερού. Τα απαραίτητα λιπαρά οξέα ωμέγα-6 (έλαιο νυχτολούλουδου και/ή μποράντζα) και ωμέγα-3 (ιχθυέλαιο) μπορεί να είναι ιδιαίτερα ωφέλιμα για εκείνους που βιώνουν παθολογικές καταστάσεις του δέρματος όπως ακμή, έκζεμα ή ψωρίαση.

Ο ψευδάργυρος εμπλέκεται στην επούλωση των πληγών και την κυτταρική διαίρεση. Καλές πηγές ψευδαργύρου είναι οι σπόροι νεροκολοκύθας, τα στρείδια, τα όσπρια και το κρέας.
Το πυρίτιο είναι ένα συστατικό των οστών, των ιστών, των οργάνων και των νευρικών ελύτρων, των μαλλιών, των νυχιών και του δέρματος. Οι πιο πλούσιες πηγές στην τροφή είναι η βρώμη, το κριθάρι, τα ξηρά σύκα και οι φράουλες.

Άτομα με προβλήματα στο δέρμα πρέπει να αποφεύγουν τους ραφιναρισμένους υδατάνθρακες, τη ζάχαρη, το τσάι, τη σοκολάτα, τον καφέ, το αλκοόλ και τα καλλυντικά με άρωμα. Ο περιορισμός των τοξινών ενισχύεται από την άσκηση, το άφθονο νερό και την καλή λειτουργία του εντέρου.

Μαλλιά

Η υγεία των μαλλιών επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες όπως η ηλικία, το άγχος, διάφορες παθήσεις κλπ. Καθώς μεγαλώνουμε, ο ρυθμός της ανάπτυξης των μαλλιών μειώνεται και αυτά γίνονται λιγότερο υγιή και λαμπερά αν δεν τους δοθεί η κατάλληλη φροντίδα. Το άγχος, το οποίο μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες όπως η οι υψηλές απαιτήσεις στην εργασία, η αλλαγή εργασίας, η εγκυμοσύνη, κάποια ασθένεια κλπ, μπορεί να προκαλέσει πτώση των μαλλιών με γρηγορότερο ρυθμό από την ανάπτυξη νέων μαλλιών.

Η ύπαρξη κάποιας σταθερής αιτίας που προκαλεί απώλεια των μαλλιών δεν είναι συχνή. Παρόλα αυτά κάποιες παθήσεις όπως η τριχοφυτία ή ο λειχήνας τύπου planus ανήκουν σε σταθερές αιτίες απώλειας μαλλιών, καταστρέφοντας τους θύλακες των τριχών και προκαλώντας τμήματα χωρίς μαλλιά στο κεφάλι. Στην περίπτωση της γυροειδούς αλωπεκίας (alopecia areata) μπορούν να εμφανιστούν αρκετά ξαφνικά απογυμνωμένες περιοχές του τριχωτού της κεφαλής κατά τόπους, με τη δερματική περιοχή να παραμένει φυσιολογική. Δυστυχώς το αίτιο αυτού του φαινομένου παραμένει άγνωστο.

Τα μαλλιά που βάφονται, στεγνώνονται, ισιώνονται ή υπόκεινται σε περμανάντ τακτικά είναι πιο εύθραυστα από τα φυσικά μαλλιά. Το πολύ συχνό λούσιμο μπορεί να προκαλέσει ξηρότητα στα μαλλιά. Ένα λούσιμο με ένα σαμπουάν και ένα σχολαστικό ξέβγαλμα είναι επαρκές για να καθαρίσουν τα μαλλιά από οποιαδήποτε βρωμιά ή σκόνη. Τα μαλλιά είναι προτιμότερο να στεγνώνουν φυσικά, αν είναι δυνατό. Η καλή κυκλοφορία στο κρανίο μπορεί να ενθαρρυνθεί με ένα μασάζ στο κρανίο.

Στην υγεία των μαλλιών συμβάλλει η λήψη βιταμινών του συμπλέγματος B, βιταμίνης C, ψευδαργύρου, σιδήρου, αμινοξέων όπως της κυστεΐνης και πρωτεϊνών από λαχανικά και ζωικές πηγές.

Νύχια

Τα νύχια μπορούν να επηρεαστούν από τα επίπεδα των θρεπτικών συστατικών. Η έλλειψη σιδήρου μπορεί να οδηγήσει σε κακοσχηματισμένα νύχια. Τα αναπνευστικά ή καρδιακά προβλήματα μπορεί να επηρεάσουν τα νύχια και τις άκρες των δαχτύλων. Η ψωρίαση μπορεί επίσης να προκαλέσει σημαντικές φθορές στα νύχια. Με τη γήρανση μπορεί να εμφανιστούν κάθετες αύλακες στα νύχια (κυρίως λόγω μειωμένης απορρόφησης των βιταμινών, μετάλλων και των απαραίτητων λιπαρών οξέων), ενώ η μόλυνση ή ο τραυματισμός μπορεί να προκαλέσουν οριζόντιες αύλακες. Τα λευκά σημάδια στα νύχια μπορεί να υποδεικνύουν έλλειψη ψευδαργύρου. Τα πολύ ωχρά νύχια μπορεί να υποδεικνύουν αναιμία. Τα υπόλευκα νύχια μπορεί να προκληθούν από προβλήματα στο ήπαρ. Διατηρώντας τα νύχια κοντά, φορώντας γάντια για την κηπουρική και τις καθημερινές δουλειές και φορώντας παπούτσια που εφαρμόζουν σωστά γύρω από τα δάχτυλα των ποδιών, μπορείτε να εξασφαλίσετε τη φυσική υγεία των νυχιών σας.

Αλήθειες για το Δέρμα

Ένας άνδρας βάρους 70kg διαθέτει περίπου 11kg πρωτεΐνης, από τα οποία το 15% βρίσκεται στο δέρμα του. Το δέρμα είναι περίπου το 16% του σωματικού βάρους. Είναι το μεγαλύτερο όργανο του σώματος και καλύπτει επιφάνεια 2,0 – 2,6 m2. Περίπου 30g δέρματος χάνονται και ανανεώνονται κάθε μήνα, δηλαδή 18kg σε μια ζωή!

Γιατί χρειαζόμαστε τις Πρωτεΐνες

Ο επαρκής εφοδιασμός του οργανισμού με πρωτεΐνες μέσω της διατροφής είναι απαραίτητος για τη διατήρηση και την ακεραιότητα των κυττάρων, καθώς και για τη γενική υγεία. Οι πρωτεΐνες είναι απαραίτητα συστατικά όλων των ιστών του σώματος. Κύτταρα χάνονται από την επιφάνεια του δέρματος μέσω πεπτικών εκκρίσεων και μέσω της παραγωγής των μαλλιών, δέρματος και των νυχιών. Οι πρωτεΐνες χρησιμοποιούνται για να παράγουν νέα κύτταρα για να αντικαταστήσουν αυτά που έχουν χαθεί μέσω της φυσιολογικής φθοράς.
Οι πρωτεΐνες παρέχουν αμινοξέα που χρησιμοποιούνται από το σώμα για την παραγωγή τόσο δομικών όσο και λειτουργικών πρωτεϊνών.
«Δομικές πρωτεΐνες» σχηματίζουν τους τένοντες, τους συνδέσμους, τους μύες, την ενδοκυττάρια μήτρα, τα μαλλιά, τα νύχια, το δέρμα, τα οστά και τα δόντια.
Οι «λειτουργικές πρωτεΐνες» βρίσκονται στα ένζυμα, τα αντισώματα, τις ορμόνες, τις κυτταρικές αντλίες και τους μεταφορείς οξυγόνου.
Οι πρωτεΐνες λαμβάνονται καλύτερα με τη διατροφή μέσω άπαχων κομματιών κρέατος, κοτόπουλου χωρίς πέτσα, ψαριού ή συνδυασμού σιτηρών με όσπρια (για παράδειγμα ρύζι με φακές). Η διατροφή πρέπει να περιλαμβάνει 10 -15% πρωτεΐνες, 55 – 60% κυρίως μη ραφιναρισμένους υδατάνθρακες και 30% λίπη από τα οποία τουλάχιστον το 20% θα πρέπει να είναι πολυακόρεστα.

Πηγή: vitalife.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s